top of page
Search

Gewest en gemeente bundelen hun krachten om de verkeersveiligheid te verbeteren

Op 31 mei heeft de Gemeenteraad van Jette 4 overeenkomsten tussen de gemeente en het Gewest goedgekeurd om de Stad 30 verder te concretiseren en de verkeersveiligheid in de gemeente verder te verbeteren.


Op de Bonaventurestraat in Jette komt een repressieve radar. De gemeenteraad keurde de overeenkomst goed tussen de gemeente, de politie en het parket. Het toestel controleert de naleving van de snelheidsbeperking van 30 km/h, in beide richtingen. De gemeente deed al vaker beroep op de politie om de snelheid te controleren en overtredingen te beboeten, maar dit ging telkens over korte periodes.


Uit de cijfers blijkt dat het aantal snelheidsovertredingen in de straat groot is.

Schepen van Mobiliteit, Nathalie De Swaef (Ecolo-Groen Jette): “Verkeersveiligheid is essentieel. De Bonaventurestraat is een dichtbevolkte straat met druk verkeer en smalle voetpaden, terwijl in de buurt een aantal scholen liggen. Bij één van de recente metingen, reed maar liefst 69% van de bestuurders te snel. Dit is onaanvaardbaar. De snelheid van een auto beïnvloedt de remafstand. Bij een ongeval hangen de overlevingskansen van een voetganger of fietser die wordt aangereden af van de snelheid van de wagen.”


Jette doet, net als andere gemeenten, regelmatig beroep op het gewest en op de politie voor snelheidscontroles, maar nu heeft de gemeente dus een eerste eigen repressieve radar. Deze komt bovenop een aantal preventieve radars die werden aangekocht met gewestsubsidies en die een meer sensibiliserende werking hebben.


Tijdens de gemeenteraad van 31 mei werd eveneens een overeenkomst goedgekeurd met het Gewest, waarbij de gemeente een subsidie van 893.029,00 € ontvangt voor de organisatie en uitvoering van kleine infrastructuurwerken om de snelheid te verminderen (stad 30). De subsidie zal grotendeels worden gebruikt om de verkeersveiligheid in de omgeving van de scholen in Jette te verbeteren, met name door snelheidsaanduiders op de volgende locaties: De Levis Mirepoixlaan, Aloïs Verstraetenstraat, Eugène Toussaintstraat, Hubert Van Eepoelstraat, Heilig-Hartlaan (Onderwijscentrum Sacré-Coeur van Jette). Maar ook door middel van een heraanleg van het kruispunt Wilgstraat, Stanislas Legrellestraat, Wemmelsesteenweg. En met een zebrapad op de Wemmelsesteenweg ter hoogte van de Vlamingenstraat. De subsidie zal ook de installatie van een repressieve radar in de Jules Lahayestraat mogelijk maken (van hetzelfde type als die in de Bonaventurestraat).


Jette is één van de gemeenten die, dankzij een gewestsubsidie, een extra personeelslid gaat aanwerven om de focus op verkeersveiligheid verder te concretiseren. De gemeenteraad keurde een overeenkomst met het Gewest goed, waarbij de gemeente een subsidie van 195.000 € ontvangt voor de indienstneming van een voltijds equivalent voor een periode van drie jaar om de gemeente te ondersteunen bij de ontwikkeling, uitvoering en opvolging van het gemeentelijk actieplan verkeersveiligheid.


Tot slot was er ook de goedkeuring van een overeenkomst tussen de gemeente en het Gewest betreffende subsidies voor de plaatsing van 60 dropzones waar gedeelde steps moeten parkeren.


Elke Van den Brandt, Brusselse Minister van Mobiliteit: “De gemeenten zijn cruciale partners om onze visie op verkeersveiligheid uit te voeren. Samen streven we naar nul verkeersdoden en nul zwaargewonden tegen 2030. Ik ben verheugd dat Jette van deze gelegenheid gebruik maakt om de stad 30 op lokaal niveau, en in het bijzonder rond de scholen, uit te voeren.”


Foto's: Leticia Sere



Contact

Nathalie De Swaef

Schepen voor stedelijke mobiliteit en luchtkwaliteit

0473 78 81 92

7 views0 comments

Comments


bottom of page