Woensdag 22 september 2021 —
Het moment is aangebroken: jeugdhuis De Branding (Jette) smijt de deuren opnieuw open. “De noodzaak tot heropleving van de ruimte was er al even,” aldus VGC-collegelid Pascal Smet. “De Jetse jeugd vond minder en minder ingang tot De Branding. We hebben dit vanuit de VGC snel opgemerkt, en in samenwerking met schepen Nathalie De Swaef ferm geïnvesteerd in een nieuwe élan en het heractiveren van de infrastructuur. Daar wordt al lustig gebruik van gemaakt, maar er zijn nog zeeën aan potentieel. We hopen dat na de officiële lancering nieuwe projecten enkel zullen toenemen, zodat meer en meer Brusselse jongeren er kunnen knallen en tonen wat ze écht in hun mars hebben."
“De nieuwe ‘Branding Space’ geeft een nieuwe dynamiek aan De Branding en maakt van het jeugdhuis een plek waar jongeren kunnen groeien en leren van elkaar. Jong zijn in Jette wordt zo nog leuker,” zegt schepen voor Jeugd in Jette Nathalie De Swaef.
Autonomie
Sinds de VGC, de gemeente Jette en De Branding de handen in elkaar sloegen toont het jeugdhuis al duidelijk de kiemen van haar potentieel. Zo komen de jongeren van Imani vzw er samen om te koken en hun voedselhulp voor daklozen te organiseren. Ook zijn er jongeren aanwezig die er op eigen initiatief geld inzamelen om in Senegal aan ontwikkelingswerk te doen. “We willen dat dit soort prachtige projecten de vonk doen overspringen bij de nieuwe lichting, en dat er in onze nieuwe ruimtes dus grote, vernieuwende en ambitieuze projecten ontstaan,” aldus De Branding.
Als hefboom voor samenwerking zal het beheer van de nieuwe ruimtes zo veel mogelijk door de Jetse jongeren worden uitgevoerd. Zo willen De Brusselse Jeugdhuizen hen verantwoordelijkheid geven. De bouw van een muziekstudio werd gerealiseerd op vraag van jongeren die repetitie-en opnamestudio nodig hadden, en is nu drukbezocht. Ook een foto-en filmstudio is in de maak, waarbij de jongeren zelf actief meedenken over de ontwikkeling van de zaal.
Springplank
De Brusselse Jeugdhuizen willen dat verschillende lokale collectieven gelijktijdig invulling geven aan de Branding en dit op zo veel mogelijk momenten. Zo willen ze een doorslaggevende voedingsbodem worden voor het talent en de ambitie van de Jetse jeugd.
Langs opvolging en persoonlijke begeleiding kunnen ze dat talent faciliteren en zichtbaar maken. “Door spilfiguren aan te trekken, willen we als springplank dienen voor de jongeren om hun netwerk te vergroten en hun ideeën ver te laten resoneren,” aldus het jeugdhuis.
Maatschappelijke projecten of creatieve hersenspinsels, het kan allemaal. Muzikaal experiment, dans-of feestcollectieven, sport of ontwikkelingshulp, Branding Space 3.0 maakt geen onderscheid, en is nu beter uitgerust om een brede waaier aan projecten met een open hart te ontvangen. Over welke nieuwe projecten er plaatsvinden beslissen de jongeren zelf; na 6 maanden wordt er dan ook een toonmoment georganiseerd, waarop de jeugd van Jette kan tonen waar ze allemaal toe in staat is.
Ben je tussen de 16 en 26 jaar en nog op zoek naar een plek om jouw project uit te werken? Schrijf je dan in voor Branding Space door een mailtje te sturen naar roza@jhob.be vòòr 15 oktober of spring eens binnen in Jeugdhuis De Branding te Jette.
Comments